♥♥♥ -Att leva med ett handikapp och funktionshinder är jätte tufft!♥♥♥




Jag ska berätta hur det är och vara funktionshindrad och handikappad men det är jättesvårt att börja skriva om mitt handikapp, så att ni förstår och faktiskt att jag är begåvad även fast jag sitter i rullstol och har ett helt normalt liv som ni har det!

Det började på Östa sjukhuset där min mamma låg och födde mig på natten.

Den 11 augusti 1992 kl. 01.20 - föddes jag med hjärtstillestånd för min mamma Ann orkade inte klämma ut mig så barnmorskorna i  rummet fick dra ut lilla mig med två lakan över min mammas mage, då det gick så snabbt att jag fick syrebrist. Det gick flera minuter innan barnmorskorna gjorde någonting så när jag hade föds och då sprang dem till ett rum och jag var alldeles blå i ansiktet för jag hade syrebrist.

Sedan efter några månader så upptäckte mamma att jag var spastisk och inte kunde röra mig som jag skulle, så Ann kontaktade barnläkare och så fick hon diagnosen Dysknetisk CP Och hon/han läkaren sa att Viktoria skulle sitta i rullstol i hela sitt liv.    

När jag var ett år kunde jag inte sitta upp själv, rulla sig på magen men tiden gick. Jag började mer och mer och göra  saker.

Jag kunde kravla runt själv, leka,  hoppa runt och busade med folk och barn fast jag var handikappad.   Jag fick en assistent som hette Inez på dagis och sedan fick hon börja med mig i förskolan och första åren jag gick i 1an sedan fick jag en ny assistent som jag fick ha i 5an och i högstadiet.

Nu är jag 19år och har börjat min resa i vuxenlivet och det är jätteroliigt men jag blir fruktansvärt kränkt av många, men jag kommer  inte att låta dem styra mitt liv som mobbar mig.

Jag är precis som alla andra fastän jag har det jobbiga dagar och inte  kan göra vad jag vill!

Jag vill bli behandlad som ni vill att andra  behandlar er.
Jag är också begåvad fast man inte kan tro det så är jag det!

♥♥♥♥:):):):)♥♥♥♥
Vichas liv ♥ ♥♥♥♥
♥♥ :) ;) ;)♥♥






Kommentarer
Postat av: älskling

Jätte bra berättat och bra skrivigt älskling! puss

2011-08-13 @ 14:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0